Home > WORLD MOBILITY TOUR

COVID 19 DUYURU    Detaylı bilgi için tıklayınız

WORLD MOBILITY TOUR

 

“START-UP” ŞEHRİ TEL AVİV

Bu yıl belediyelerin ulaşımı nasıl yönettiklerini keşfedeceğiz. Bu konuda en önemli faktörler, belediyelerin geliştirdikleri altyapılar ile değişimleri ne kadar destekleyebildikleri.

Dünya Ulaşım Turumuza, “start-up şehri” olarak da bilinen ve yüksek teknoloji ekosistemini ulaşımı desteklemek için kullanan Tel Aviv ile başlayacağız, Ulaşımdan da sorumlu olan Belediye Başkan Yardımcısı Meital Lehavi ile olan sohbetimizde, ulaşıma dair ana başlıklardan ve şehrin bu konudaki vizyonundan bahsedeceğiz.

 

  • Arval Mobility Observatory: Öncelikle, şehrinizin ulaşım vizyonunu bizimle paylaşmaya zaman ayırdığınız için teşekkür ederim. Tel Aviv, şehir sakinlerini ve onların ihtiyaçlarını belediyecilik stratejisinin odağı yapmış bir şehir. Ulaşım açısından bu tam olarak ne anlama geliyor?

Meital LEHAVI: Yayalar en önem verdiğimiz konu. Şehri bölgelere ayırarak, gelecek on yıl için tren, toplu taşıma ve bisiklet gibi ulaşım çözümlerine dair planlar yapıyoruz. Bu planlamalarda yayalar piramidin en üstünde, özel araçlar ise en alt bölümünde kalıyor. İşte bu bizim vizyonumuz. Şehrimizde yaşayanlar için sürdürülebilir, güvenli ve eskisinden daha verimli çözümler üretmek istiyoruz. Yayalar önceliğimiz olduğu için güvenli yürüme alanları yaratmayı hedefliyoruz.

 

  • Bu çözümleri nasıl hayata geçirmeyi planlıyorsunuz?

2025 için hedefimiz, bisiklet ve scooter ulaşımını %11’den 22’ye çıkartmak, bir yandan da yayalar ve bisikletçiler için yol güvenliğini artırmak. Şu anda toplam 140 km olan bisiklet yolları, 2025’te 360 km’ye çıkarılmış olacak. Bu planla trafik yoğunluğu %30, bisikletçi kazaları ise %40 oranında azaltacak.

COVID-19 pandemisi döneminde, belediyemiz 13 caddeyi araba kullanımına kapatarak yalnızca yaya ve bisiklete açtı. Ayrıca şehir merkezinde Ofenidan isimli bir bisiklet anayolu inşa etmeyi planlıyoruz. Bu yolda trafik ikaz ışıklarının yanı sıra, su çeşmeleri, dinlenme alanları ve yol haritaları gibi hizmetler de mevcut olacak.

Toplu taşımaya dair başka planlarımız da var ve bu planlar Vizyon plan kapsamında geliştirilecek. Örneğin, 2022 ila 2026 yılları arasında üç adet hafif raylı sistem, üç adet de metro hattı kurulacak. Ayrıca 22 adet yeni metro istasyonu inşa edilecek.

Toplu taşıma güzergahları gelecek yıllar içinde artırılacak. Bugün 60 km olan taşıma ağı 2025’e kadar 140 km’ye çıkartılacak.

 

  • Şehirde arabaların konumu ne olacak? Sizin hedefleriniz neler?

Vizyonumuza göre, özel araçlar piramidin en altında yer alıyor. Kısıtlı alan ile artan park yeri talebini dengelememiz gerekiyor. Bu yüzden alternatif ulaşım çözümleri bu yapbozun en önemli parçası. Planda iki tekerlekli araçlara ait park yerlerinin artırılmasının yanı sıra tren ve metro gibi toplu taşıma çözümlerinin geliştirilmesiyle birlikte, mevcut olan araç park yerlerinin 13.000 eksiltilmesi ve 330.000’a düşürülmesi öngörülüyor.  

Ayrıca araç parkına izin verilen yerleri belirleyen ve yöneten bir araç park sistemimiz var. Bu sistem seyahat alışkanlıklarının değiştirilmesi için hayati önem taşıyor.

Bir de Autotel firması ile birlikte serbest gezen araç paylaşımı sağlayan bir sistemi ve belediye olarak Tel O Fun isimli, 1500 bisikletlik bir bisiklet paylaşım sistemini harekete geçirdik.

Şehirde şu anda 7500 adet elektronik scooter sağlayan, paylaşımlı bir e-scooter sistemi de mevcut. Tel Aviv scooter paylaşım firmalarının, kullanıcıları için kasket sağlamalarını zorunlu kılan eden ilk şehir oldu.

Bu iki tekerlekli ulaşım çözümlerinin hayata geçirilmesi ile birlikte, kazalarda da bir artış meydana geldi. Bu yüzden Tel Aviv 18 kural içeren yeni ulaşım yönetmeliğini yayınladı ve bu yönetmelik ülke genelinde yürürlüğe kondu.

 

  • Bir Akıllı Şehir olarak, hangi IoT çözümlerini kullanıyorsunuz ve neden bunları seçtiniz?

Yerel sektör, belediye ve özel sektör arasındaki ilişki birçok pilot projenin burada uygulanmasını kolaylaştırıyor. Tel Aviv ulaşım alanındaki start-upların pilot projelerini denemeleri için ideal bir yer. Mobileye ile sürücüsüz araç konusunda işbirliği yapıyoruz. ElectReon da bir pilot proje başlattı. Belediyemiz, geçen eylülde, ElectReon’la, toplu taşıma araçlarını yoldayken şarj etmek amacıyla, kablosuz elektrikli yolların inşaatını başlattı. Bu proje ile gerekli teçhizata sahip olan elektrikli otobüslerin seyahat halindeyken, yol altından geçen elektrik sistemi sayesinde şarj edilmesi mümkün olacak. Akıllı park yerlerimiz mevcut. Akıllı trafik ışık sistemlerimiz de geliştirilmekte. Kamera teknolojisi sayesinde, yoldan eğer bir bisiklet ya da otobüs geçiyorsa ışıklar trafiği en aza indirgeyecek şekilde yönetilecek. Bütün bu çözümlerin ana hedefi yol güvenliğini artırmak.

 

  • Açık veri politikanız nedir? Veriler, şehrin sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşmasına nasıl yardım edebilir? 

TLV Open Data sitesiyle belediyenin nüfus ve ulaşım veri tabanına erişime açtık. Burada Tel O Fun bisiklet istasyonlarını görebilirsiniz. MOBI ile yaptığımız ortaklık sayesinde, şehre giren tüm araçları sensörler, kameralar ve Bluetooth cihazları aracılığıyla görebilir, onların trafikte ne kadar zaman geçirdiğini saptayabilirsiniz. Ayrıca Waze firmasından aldığımız bilgiler sayesinde trafik ışıklarının optimizasyonunu yapabiliyor ve şehrin trafiğine gerçek zamanlı bir fotoğraflar alabiliyoruz.

 

  • COVID-19 pandemisi sebebiyle, Tel Aviv halkının ulaşım davranışlarında bir değişiklik görüyor musunuz?

Şu anda halk kendi özel araçlarını ve bisikletlerini kullanıyor ve toplu taşımaya karşı bir güvensizlik oluştu. Ayrıca turizm yavaşladığı için paylaşımlı sistemlerde de azalma var.

 

  • Sizce, bir şehrin Akıllı Şehir olabilmesi için ana bileşenler neler?

Akıllı Şehir yaratırken belediyenin hem start-uplarla, hem de kamu ve özel sektörle yakın ilişkiler içinde olması çok önemli.  Ayrıca toplu taşıma araçlarının ve altyapısının geliştirilmesi de şart.

Özetle Tel Aviv rakamları

Nüfus: 451.520 kişi

2018’de Tel Aviv’de çalışan kişilerin sayısı 425.000’e yükseldi. Bunların %39’u Tel Aviv şehri sakini, %53’ü metropolün başka bir bölgesinde yaşıyor ve %8’i Tel Aviv metropolünün dışından seyahat ediyor.

Bisiklet yolları: 140 km

Tren istasyonları: 4

Otobüs hatları: 350

Mart ayında rotamız Lizbon olacak. Bizi takip etmeye devam edin.