Home > ELEKTRİKLİ ARAÇLARIN SÜRÜŞ MENZİLİ

COVID 19 DUYURU    Detaylı bilgi için tıklayınız

ELEKTRİKLİ ARAÇLARIN SÜRÜŞ MENZİLİ

Elektrikli araçlara geçiş yapmayı düşünen kişiler için akıllardaki ilk  soru menzil oluyor, özellikle de her bir modelin tam dolu bir bataryayla ne kadar mesafe kat edilebileceği merak ediliyor.

Burada en önemli faktör, batarya kapasitesi. Tüm elektrikli araç bataryalarının kapasiteleri kilovat saat ("kWh" olarak ifade edilir) cinsinden ölçülür ve bataryaların sunduğu her bir kWh kabaca 6,5 km’lik bir menzile tekabül eder. Ancak bu rakam, aracın kasa tipine veya boyutuna bağlı olarak kayda değer bir oranda değişiklik gösterebilir.

Bu konuya açıklık getirebilmek adına Arval Danışmanlık, herhangi bir elektrikli aracın resmi WLPT (Dünya Çapında Uyumlu Hafif Araç Test Prosedürü) menzilini anlamak için basit bir çözüm sunuyor.

Renault Zoe, Peugeot e-208 veya Opel e-Corsa gibi küçük elektrikli araçlar için belirlenen resmi menzilin, aracın batarya kapasitesinin kabaca yedi ya da sekiz katı olması beklenir. Bu hesap baz alındığında, 50kWh’lik bir bataryanın WLTP menzili yaklaşık olarak 350 - 400 km (220 – 250 mil) olacaktır.

Orta büyüklükteki araçlar için bu çarpban azalarak batarya kapasitesinin kabaca 6 ila 7 katına denk geliyor. Örneğin, Volkswagen ID.3 (62kWh) 424 km’lik bir menzil sunuyor; yine bir diğer çok popüler tam elektrikli ve orta büyüklükte araç olan Nissan Leaf, 40kWh bataryayla 270 km’lik (168 mil), 62kWh bataryayla ise 385 km’lik (240 mil) bir mesafe kat edebiliyor.

Son olarak, büyük araçlar için menzil çarpanı daha da düştüğünden, bu araçlarda menzil batarya kapasitesinin kabaca 4 ila 5 katı olarak hesaplanıyor. Örneğin, Audi e-tron 71kWh bataryayla 310 km (193 mil), 95kWh bataryayla 380 km kat edebiliyor.

Benzer şekilde, 90kWh bataryalı Jaguar i-Pace 470 km’lik (292 mil) bir menzile sahip.

Buradan da anlaşılacağı üzere, resmi sürüş menzilini hesaplamak için kullanılacak ortalama çarpan batarya kapasitesinin 6,5 katı olmasına rağmen, elektrikli araç ne kadar küçükse, menzil hesabında kullanılan çarpanın o kadar yüksek ve araç ne kadar büyükse çarpanın da o kadar küçük olması gerekiyor.

Ancak, bu çarpanın bir elektrikli araçtan beklenen WLTP menziline dair sadece bir fikir verdiğini unutmamak gerek; gerçek sürüş koşullarında bu menzili etkileyen başka faktörler devreye girecektir. Bunlara örnek olarak şunlar verilebilir:

  • Hava sıcaklığı ve diğer hava koşulları

  • Yolculuk profili (şehir/otoyol)

  • Taşıdığınız toplam yük (aracın kendi ağırlığı dahil)

  • Sürüş tarzınız